آذر ۰۲، ۱۳۸۹

کتابت را جا بگذار، جنبشی آگاهی بخش


كتابت را جا بگذار! يك شبكه‌ي اجتماعي براي بزرگداشت ادبيات و جايي است كه كتاب‌ها زندگي تازه‌اي مي‌گيرند. در اين برنامه به هر كتاب يك هويت داده مي‌شود تا بتوان دست به دست شدنش را از خواننده‌اي به خواننده‌ي ديگر دنبال كرد. با اين روش خوانندگان هر كتاب نيز با هم مرتبط مي‌شوند. اكنون 896489 نفر عضو اين شبكه‌ و 6681890 نسخه كتاب در 132 كشور جهان در سفرند. هدف اصلي دست‌اندركاران اين شبكه اين است كه انسان‌ها را از طريق كتاب با هم پيوند دهند و به همين منظور سه دستورالعمل منحصر به فرد دارند: كتاب را برچسب بزن، كتابت را در محلي عمومي جا بگذار و سفر كتابت را دنبال كن. رول هورنباکر نخستین کسی بود که این حرکت را انجام داد. او یک فروشنده رايانه در ایالت میسوری آمریکا بود و نام این رفتار را Book Crossing گذاشت؛ یعنی کتاب در گردش. «هورنباكر» سايت «كتابت را جا بگذار!» را در سال 2001 راه‌اندازي كرد. علاقه‌مندان به اشتراك‌گذاري كتاب مي‌توانند با مراجعه به اين سايت يك ناحيه‌ي منحصر به‌فرد تعريف كنند و گردش كتاب را در محدوده مورد نظر خود دنبال كنند. (به نقل از خبرگزاری کتاب ایران) (سایت کتابت را جابگذار) (این هم گزارشی دیگر) در سایت مربوطه با توجه به تعداد ثبت نامی‌ها 10 کشوری که بیشترین تعداد کتاب درگردش را دارند به ترتیب عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، هلند، فنلاند، کانادا، استرالیا، فرانسه، پرتقال و اسپانیا هستند.
با توجه به فقر فرهنگی موجود در ایران و همچنین فقر مادی اقشار تهی‌دست جامعه و عدم دسترسی بسیاری از اقشار پایین دست جامعه به منابعی برای مطالعه و کسب آگاهی در ایران این جنبش می‌تواند، جنبشی آگاهی‌بخش لقب بگیرید. جنبشی که نه تنها در راستای اهداف جهانی آن همانند زنده‌گردانیدن فرهنگ کتاب خوانی، انتشار پیام صلح و دوستی و ... گام برمی‌دارد بلکه درجه ‌ای هم از آن بالاتر به عنوان جنبشی آگاهی‌بخش عمل خواهد نمود. متاسفانه وضعیت اقشار پایین دست جامعه به گونه‌ای است که توانایی‌های مادی و همچنین دغدغه‌های روزمره، آنان را از مطالعه و استفاده از دیگر فرایند‌های آگاهی‌بخش بازداشته است.
هر یک از ما می‌توانیم با جای‌ گذاردن کتاب‌ها، نشریات، مجلات و دیگر محصولات فرهنگی که تمامی اقشار جامعه خصوصاً اقشار پایین دست جامعه توانایی استفاده از آنها را دارند و همچنین با همه گیر کردن این جنبش از طریق معرفی و یادآوری کاربردهای آن در جامعه امروز ایران نقش قابل توجهی را در افزایش آگاهی عمومی جامعه بازی کنیم. این جنبش نه در ایران بلکه در سراسر دنیا پیام‌آور صلح و دوستی است اما در ایران با توجه به شرایط فعلی آن می‌تواند کاربردهای فراتری از دیگر کشورها داشته باشد.


پی‌نوشت: آیا می‌دانید تنها 33 میلیون نفر از 77 میلیون جمعیت ایران در سال 2010 دسترسی به اینترنت دارند و این یعنی کمتر از نیمی از جمعیت ایران؟ (منبع) (از هر 7 نفر 3 نفر دسترسی به اینترنت دارند.)

Share

آبان ۲۵، ۱۳۸۹

گاتاها یسنا 32 بند 12

اشو زرتشت ــ گاتاها ـــ یسنا 32 بند 12:
با این آموزش‌ها، آنان مردم را از کردار نیک باز می‌دارند و حیوانات را با فریاد شادی قربانی می‌کنند و با گفتار گمراه کننده عده‌ای را که چون کوران با چشم و کران با گوشند، با آشوب و غوغا به جان خلق اندازند تا خود بتوانند با جور و ستم بر مردم سروری کنند.
http://ashozartosht.files.wordpress.com/2006/12/gatha_shahzadi.pdf
Share

آبان ۲۳، ۱۳۸۹

اینجا وین است ــ میان قسمت چهارم


-                ببخشید من نمی‌تونم آلمانی حرف بزنم. [انگلیسی]
با اشاره به عدد روی صندوق اشاره می‌کند.

[مکان: وسط خیابان]
شروع می‌کند به آلمانی چیزی گفتن
-                ببخشید من نمی‌تونم آلمانی حرف بزنم. [انگلیسی]
... دیگر ادامه نمی‌دهد و می‌رود

[مکان: فروشگاه]
-                ببخشید آقا پنیر کجاست؟ [انگلیسی]
آلمانی حرف می‌زند
!!!!
-                مرسی [انگلیسی]

[مکان: موزه]
-                دو نفر بلیط لطفاً [انگلیسی]
با انگشت نشان می‌دهد که یعنی چندتا می‌خواهید.
-                دو تا [انگلیسی]
آلمانی چیزی می‌گوید و دو بلیط می‌دهد.

[مکان: اتوبوس]
به آلمانی چیزی می‌گوید
-                ببخشید من نمی‌تونم آلمانی حرف بزنم. [انگلیسی]
با دست اشاره می‌کنه یعنی برو داخل.

[مکان: رستوران]
-                ببخشید من نمی‌تونم آلمانی حرف بزنم و بخوانم. [انگلیسی]
به آلمانی چیزی می‌گوید و انگشتش را روی منو می‌گذارد که یعنی با انگشت نشان دهید!!

به نقل قول از دوستی “سرکار خانم پری مختاری” که خود ایشان از مترجمین دائره المعارف سه جلدی ناسیونالیسم هستند بر اساس مطالعه‌ای بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در طول تاریخ به واسطه‌ی جنگ‌های بین ملت‌ها بر مبنای قوم‌گرایی به قتل رسیده‌اند و در طول تاریخ ۵۴۰۰ ساله اخیر تمدن بشری که به واسطه‌ی خط مکتوب امکان ثبت یافته است از ۳۴۰۰ قبل از میلاد تا امروز تنها ۲۹۰ سال در مجموع بشریت در امان از جنگ‌هایی با منشا قومی زیسته است.

پی‌نوشت: نوشتار کامل جناب آقای آیدین پورمسلمی در همین رابطه

Share

آبان ۲۰، ۱۳۸۹

آیت الله خمینی: نباید با پیروان مکتب‌های دیگر با خشونت و با شدت، رفتار و درگیری و هیاهو راه بیاندازید


آیت الله خمینی در سخنرانی 21 اردیبهشت 1360: " … شما الان می‌بینید الان که بعض احزابی که انحرافی هستند و ما آنها را جزء مسلمین هم حساب نمی‌کنیم، مع‌ذالک، چون بنای قیام مسلحانه ندارند و فقط صحبت‌های سیاسی دارند، هم آزادند و هم نشریه دارند به طور آزاد. پس بدانید که این طور نیست که ما با احزاب دیگری، با گروه‌های دیگری دشمنی داشته‌باشیم. ما البته میل داریم که همه‌ی گرو‌ه‌ها و همه‌ی احزاب به اسلام برگردند و راه مستقیم اسلام را پیش بگیرند و همه مسلم بشوندو بر فرض اینکه نشدند، مادامی که آنها با ما جنگی ندارند و با کشور اسلامی جنگی ندارند و در مقابل اسلام قیام مسلحانه نکرده‌اند، به طور آزاد دارند عمل می‌کنند و به طور آزاد دارند حرف‌های خودشان را می‌زنند…[1] "
آیت الله خمینی: "… شما دانشجویان! محترم نباید با پیروان مکتب‌های دیگر با خشونت و با شدت، رفتار و درگیری و هیاهو راه بیاندازید. خود با آنان به بحث و گفتگو بخیزید، و از دانشمندان اسلامی دعوت کنید، تا تهی بودن دست آنان ثابت شود. و اگر آنان با جنجال و هیاهو با شما مواجه شدند، از آنان اعراض کنید؛ و با خونسردی بگذرید…[2] " 
مصاحبه با آیت الله خمینی: "… [ الف: آیا در حکومت اسلامی؛ آزادی عقیده وآزادی بیان عقیده دارند ؟ ب: آیا در حکومت اسلامی مارکسیستها آزادی انتخاب شغل دارند ؟]  الف: در حکومت اسلامی همه‌ی افراد دارای آزادی در هر گونه عقیده‌ای هستند، ولیکن آزادی خرابکاری را ندارند. ب: در اسلام آزادی انتخاب شغل بر هر فردی بر حسب ضوابط قانونی محفوظ است[3] " 



[1] صحیفه ، جلد 14 ، صفحه 343
[2] صحیفه ، جلد 10 ، صفحه 81
[3] صحیفه ، جلد 4 ، صفحه 435 و 436
Share

آبان ۱۷، ۱۳۸۹

اینجا تهران است


[حادثه‌ی میدان کاج صحنه‌ای تکراری از آنچه در تهران امروز می‌گذرد نه صحنه‌ای یکتا در زمان و مکانی خاص]
اینجا تهران است ... اواخر پاییز 1388
مکان پاسگاه نیروی انتظامی ...
یکی وارد می‌شود
-          با سرهنگ کار دارم
-          چی کار داری ؟
-          حکم جلب یکی و دارم باید بریم بگیریمش
-          الان نمی‌شه وقت نداریم
-          همین الان باید بریم سرهنگ کجاست؟
-          چی اینجا رو رو سرت گذاشتی؟
-          حکم جلب دارم ... باید بریم بگیریمش
-          الان نمی‌شه برو بعدا بیا ... سرمون شلوغ
-          برو بابا [داد و بیداد می‌کند]
سرهنگ: بیا ببینم چی این حکم جلبت
-          بفرما
سرهنگ: ببین خودت خلافکاری! دیگه معلوم نیست اینی که حکم جلبشو گرفتی کی
-          سرهنگ پاشو بریم
سرهنگ: ببین من جایی باهات نمیام. خودت خلافی معلوم نیست این طرف دیگه چی کارس ... من چیزی همراه تو نمی‌یام
-          سرهنگ ببین من حکم جلب دارم تو هم نمی‌تونی نیای
سرهنگ: برو بالا بگو چندتا سرباز همراهم کنن که بریم. من تنها جایی با تو نمیام. اگر سرباز بود که می‌ریم. ور نداری یکی سرباز بیاری هان. چندتا سرباز باشن
-          باشه
سرهنگ: حالا چرا حکم جلبشو گرفتی؟ چرا خودت نمی‌ری سراغش؟ طرف چی کارس؟
-          ببین سرهنگ این طرف تفنگ داره
سرهنگ: ببین اگر چندتا سرباز همراهم نفرستن من چیزی همراه تو نمیام هان !!
.
.
.
Share

آبان ۱۵، ۱۳۸۹

گاتاها سرود 30 بند 2



گاتاها سرود 30 بند 2:
 ای مردم بیایید بهترین گفتار را به گوش هوش بشنوید و با اندیشه روشن در آن بنگرید و پیش از آنکه فرصت از دست برود هر مرد و زن باید به شخصه میان راه درست یا نادرست یکی را برگزیند، بشود به یاری مزدا اهورا در گزینش راه درست کامیاب شوید.

برگردان گاتاها به قلم موبد رستم شهزادی
Share

آبان ۱۳، ۱۳۸۹

تحقیقات نشان می دهد: اعتقادات بنیادگرایانه دینی رابطه معکوس با میزان تحصیلات دارد



در نوشتار پیشین به پژوهش‌هایی اشاره کردم که هدف آنها بررسی رابطه‌ی بین بهره‌هوشی و میزان دینداری افراد بوده است. در انتها مشخص گردید که نتایج تحقیقات عنوان می‌کند افرادی با بهره‌هوشی بیشتر کمتر به دنبال مسائل دینی و مذهبی هستند بنابراین می‌توان گفت که تعصبات دینی با بهره‌هوشی رابطه‌ی عکس دارد.
تحقیقات دیگری نیز وجود دارد که رابطه‌ی بین تحصیلات و اعتقادات دینی را بررسی کرده‌اند در این نوشتار می‌‌خواهیم به بخشی از نتایج این پژوهش‌ها نگاهی بیاندازیم.
مطالعاتی که نسبت تحصیلات و تعصبات دینی را مقایسه کرده‌اند
بر اساس مطالعات انجام شده در سال 1996 در ایالات متحده آمریکا در بین دانشمندان علوم زیستی و ریاضیات و فیزیک، بیشترین آمار دانشمندان با گرایشات مذهبی متعلق به ریاضی‌دانان، 45%، و کمترین آمار متعلق به فیزیک‌دانان، 22%، بوده است. این تحقیقات نشان داده است که 60% دانشمندان آمریکایی یا اعتقادی به وجود خدا ندارند و یا بدان شکاک هستند که این آمار قابل مقایسه است با آمار سال 1914، 58% و آمار سال 1993، 67%.
مطالعاتی دیگر در سال 1998 با در نظر گرفتن جامعه‌ای آماری اعضای آکادمی علمی علوم National Academy of Science (NAS)، نشان داده است که 72.2% این افراد اعتقادی به وجود خدا ندارند و همچنین 20.8% افراد شکاک هستند و 7% این افراد اعتقاد به وجود خدا دارند. (منبع)
پژوهشی دیگر، در سال‌های 2005 تا 2007، با بررسی اساتید علوم طبیعی و علوم اجتماعی 21 دانشگاه برتر آمریکا، نشان داده است که بیش از 60% این افراد را بی‌خدایان و یا خداشکاکان تشکیل می‌دهند.
در کل تحقیقات نشان می‌دهد دانشمندان علاقه‌کمتری به باور به خدا دارند تا دیگر اقشار جامعه. به صورت میانگین مطالعات نشان داده‌‌‌اند که یک سوم دانشمندان را بی‌خدایان (Atheists)، یک سوم دیگر را خداشکاکان (Agnostics) و یک سوم آخر را خداباوران (believe in God) تشکیل می‌دهند. هرچند در بین رشته‌های گوناگون تحصیلی این نسبت‌ها متفاوت است، روانشناسان، فیزیکدانان و مهندسین کمتر به خدا اعتقاد دارند تا ریاضیدانان و زیست‌شناسان و شیمی‌دانان. پزشکان در جامعه آمریکا بیشتر گروهی هستند (در بین دانشمندان) که اعتقاد به خدا دارند. (در حدود 76%) همچنین تحقیقات نشان داده است که عمده‌ی دانشمندانی که به خداوند اعتقاد دارند جز گروه روشنفکران مذهبی هستند تا بنیادگراهای مذهبی. (منبع)
در گزارشی دیگر با عنوان "علم یا دین: چه تعداد از دانشمندان به حقیقتا باور دارند؟" بر اساس آمار گرفته شده گزارش کرده است که میزان اعتقادات دینی در بین دانشمندان کمتر از عوام جامعه و در بین نخبگان حتی کمتر از دانشمندان می‌باشد.
در گزارشی با عنوان بررسی تاثیر تحصیلات بر روی اعتقادات مذهبی در نشریه Christian Telegraph عنوان شده است که افرادی با تحصیلات بالاتر کمتر از مردم عادی به 10 فرمان و کتاب مقدس اعتقاد دارند. گزارش‌های متعددی وجود دارد که رابطه‌ی عکس تحصیلات و وابستگی‌های مذهبی را تایید می‌کنند. (منبع 1، 2، 3) حتی این مساله در مورد اعتقاد به خدا نیز صادق می‌باشد یعنی هرچه تحصلات افراد بیشتر گردد با احتمال بیشتر اعتقاد به بی‌خدایی پیدا می‌کنند. (منبع)
نتایج دیگر تحقیقات در این زمینه‌ را می‌توانید در اینجا پیدا کنید.



پی‌نوشت:
با توجه به معیارهای گوناگون ایران در رتبه‌هایی پایین‌تر از کشورهای غربی در جداول مقایسه وضعیت تحصیلی کشورهای گوناگون قرار دارد.
List of countries by literacy rate: Ranking: Iran ranked 121. (180 country)
Education – Ranked 57th
Iran’s education system is universal at the primary level, but the workforce is only moderately educated
Almost everyone of primary school age goes to school in Iran, with the country achieving the fifth highest enrolment rate in the world, at 99.7%. However, this figure falls to 80% at secondary level and 36% at tertiary level, placing the country 71st and 53rd, respectively, on these variables. There is near gender equality in access to primary and secondary schools. However, subjective indicators are less encouraging. Just 57%* of Iranians profess satisfaction with the quality of education in the country, while 70%* believe children have the opportunity to learn and grow every day. Iran places just below average in terms of the number of teachers, with one teacher for every 20 pupils at primary level. The workforce is only moderately educated by global standards: the average Iranian worker has undertaken 1.6 years of secondary education and 0.7 years of tertiary education, ranking the country below the global average on both variables.

Name
Rank
Out of
Source
Notes
Year
113
177
82.4% of adult population is literate; Total illiteracy rate of 6.2% of population in 2002 improving from 52.5% in 1976[32] Total literacy rate (age 6 & over): 92.7%[33]; More info: Functional illiteracy & Aliteracy & School leaving age
2005
112
176
Iran's educational index= 0.804; More info: Technological literacy & Scientific literacy & Information literacy & Cognitive science
2008


Countries fall into three broad categories based on their Education Index: high, medium, and low human development. The 2007/2008 edition of the Human Development Report was published on November 27, 2007; in Brasília, Brazil. [1]
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Education_index_UN_HDR_2007_2008.PNG
http://en.wikipedia.org/wiki/File:World_literacy_map_UNHD_2007_2008.png


Share

آبان ۱۱، ۱۳۸۹

مطالعات نشان می دهد: بی خدایان باهوش تر از دین داران ارزشی هستند

تحقیقات گسترده‌ای رابطه‌ی دین با هوش، میزان تحصیلات و ... را بررسی کرده‌اند. در این نوشتار نگاهی به برخی از این تحقیقات و پژوهش‌ها می‌اندازیم.
تعاریف گوناگونی برای هوش ارائه شده است اما معیاری که مورد تایید اکثر دانشمندان و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی می‌باشد معیار IQ است. تعصب دینی (Religiosity) یک اصطلاح جامعه‌شناسانه می‌باشد که مربوط می‌گردد به میزان اعتقادات دینی افراد و پایبندی افراد به رفتارهای دینی. در چنین پژوهش‌هایی این اصلاح را به عنوان معیاری برای مقایسه قرار می‌دهند. برای مطالعه دقیق‌تر دراین باره می‌توانید
مطالعاتی که نسبت بهره هوشی و تعصب دینی را مقایسه کرده‌اند
پژوهش Helmuth Nyborg بر روی جامعه آماری سفیدپوستان بزرگسال آمریکایی که در نشریه Intelligence به چاپ رسیده است، نشان داده است که IQ بی‌خدایان (Atheists) 1.95 درجه بالاتر از خداشکاکان (Agnostics) و 3.82 درجه بالاتر از معتقدان روشنفکر (Liberal persuasions) و 5.89 درجه بالاتر از معقدان خشک مذهب (Dogmatic persuasion) می‌باشد. (منبع) در پژوهشی دیگر که مقایسه‌ای بین 137 کشور جهان بوده است بی‌خدایان 6 درجه g-IQ بالاتری نسبت به معتقدان دینی داشته‌‌اند. این مقاله عدد 0.6 را به عنوان رابطه بین نرخ بی‌خدایی و درجه هوشی عنوان کرده است. یعنی هرچه به سمت بی‌خدایی پیش می‌رویم بهره هوشی افراد بالاتر می‌گردد.
The relationship between countries' belief in a god and average Intelligence Quotient, measured by Lynn, Harvey & Nyborg

مقاله Regan Clark (2004) نیز این رابطه معکوس را تایید می‌کند. گزارش سایت MailOnline نیز بر اساس پژوهش‌های انجام شده این رابطه عکس را عنوان کرده است. در گزارشی با بررسی 16 پژوهش از سال 1927 تا 1980 که در آنها رابطه بین اعتقادات دینی و هوش بررسی شده بود مشاهده شده است که در 13 پژوهش گفته شده است رابطه عکس دارند و 3 پژوهش دیگر عنوان کرده‌اند که رابطه‌ی خاصی ندارند. نتایج حاصل از این پژوهش‌ها به همراه دیگر پژوهش‌هایی در این زمینه را می‌توانید در اینجا مشاهده فرمایید. 
Terman (1959) با بررسی گروهی از نوابغ با IQ بیشتر از 140 به نتایج زیر دست پیدا کرده است:
-          10 درصد مردان و 18 درصد زنان اعتقادات دینی شدید داشتند.
-          62 درصد مردان و 57 درصد زنان تمایلات دینی کمی داشتند.
-          28 درصد مردان و 23 درصد زنان عنوان کرده‌اند اهمیتی ندارد.


پی‌نوشت:
 IQ کشور ایران: 84(منبع)، 84(منبع)، 84(منبع)، 84(منبع ایرانی)
با توجه به این آمار ایران در جایگاه پایینی از نظر بهره هوشی نسبت به دیگر کشورها قرار دارد.
Share