شهریور ۲۴، ۱۳۹۲

بنیاد کودک


این روزها که گدایی مجازی همچون زالویی زشت و نامیمون بر روح و جان این دنیای بی‌جان و احساس افتاده است و آنچنان انسان‌دوستی و کمک به هم‌نوع را لوث و خارج از معنا کرده است که این روزها حرفی گفتن و نوشتن از آن شاید بیشتر شبیه طنز باشد. آنچه که حق مطلب است و روایت درد و رنج است نه در قلم و کلام می‌گنجد نه این روزها و در این جامعه‌ی مجازی چشمی را به اشک و دلی را به درد می‌آورد. اما اجازه بدهید این یکبار دیگر را نیز بنویسم، هرچند قرار نیست نه حق مطلب ادا شود، نه ذره‌ای از درد و رنج انسان‌ها به تصویر درآید که همه‌ی این‌ها خارج از توان و قلم من است. تنها می‌خواهم در این چند سطر "بنیاد کودک" را معرفی کنم که خارج از این دنیای مجازی و سرد و بی‌احساس سعی می‌کنند از درد و رنج انسان‌ها بکاهند.

متاسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم (بنا به هر دلیلی چه قسمت باشد و چه تقدیر و چه آزمون و چه شانس!) که برخی با درد و رنج زاده می‌شوند و به پایان می‌رسانند. شاید ما توانستیم، زمانی، جایی، کاری کنیم که سهمی از کم کردن درد و رنج انسان‌ها داشته باشیم، "بنیاد کودک" تنها وسیله‌ای است خردمندانه برای کمک در راستای کم کردن رنج و درد انسان‌ها.

"بنیاد کودک" خود را اینچنین معرفی می‌کند: "بنياد کودک که در ايران به نام موسسه خيريه رفاه کودک رسماً به ثبت رسيده بيش از 19 سال است که حمايت مالي و معنوي از دانش آموزان مستعد و نيازمند ايراني ، مبارزه اصولي با فقر و ناتواني را با گسترش دانايي و دانش اندوزي آغاز نموده است .بنياد کودک ايران عميقاً اعتقاد دارد که ريشه کني فقر در کشور تنها با برقراري امکانات تحصيل و کسب دانش ممکن است و در راه نيل به اين هدف مقدس، دست تمامی ايرانيان ميهن دوست را می فشارد."

این بنیاد خیریه با کمک‌های مادی و معنوی به کودکان و دانش‌آموزان کم‌بضاعت سعی در کم کردن درد و رنج کودکانی دارد که قرار است بخشی از کسانی باشند که در این جامعه در کنار ما زندگی می‌کنند و همانند ما حق استفاده از تمامی امکانات آموزشی را دارند اما چه بسا به هزاران دلیل توانایی استفاده از این امکانات را یا ندارند یا با سختی‌های فراوانی در این راه مواجه هستند. این بنیاد توانسته است در سال‌های گذشته به صورت هدفمند و تاثیرگذار بخشی از این کودکان را تحت حمایت‌ها مادی و معنوی قرار دهد تا سهمی در کم کردن بی‌عدالتی‌های موجود و کاهش درد و رنج انسان‌ها داشته باشد. برای نمونه می‌توانید به شرح کوتاهی از فعالیت‌هایی که این بنیاد خیریه که قرار است انجام شود یا انجام شده است نگاهی کنید. این بنیاد در طول فعالیت‌های خود توانسته است بیش از 12 هزار نفر را در سراسر کشور با شرایط گوناگون تحت حمایت‌های خود قرار دهد (منبع). البته شایان ذکر است آنچه که در بالا آمد بنیاد کودک واقع در ایران است، وگرنه بنیاد کودک سازمانی است که به کودکان نیازمند بسیاری از نقاط دنیا برای تحصیلات بهتر کمک می‌کند (منبع). جالب است بدانید که امسال چهار نفر از اعضای تحت حمایت بنیاد کودک در کنکور سراسر توانسته‌اند رتبه‌ی زیر 1000 کشوری را بیاورند (منبع) که در ادامه قسمتی از گفتگوی با یکی از این عزیزان آمده است: "من مهتاب مهدی کاکاوند هستم و 18 سال دارم و از سال اول دبیرستان بورسیه بنیاد کودک شدم. بنیاد کودک هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ مادی به من کمک زیادی کرد. شهریه مدرسه و هدایایی که به من می دادند تاثیر زیادی در روحیه من داشت. قبل از کنکور هم بنیاد با من صحبت می کرد و به من روحیه می داد که این خیلی اثر داشت. امسال در کنکور سراسری توانستم رتبه 105 کشوری و 48 سهمیه را کسب کنم و فکر می کنم پزشکی دانشگاه تهران قبول شوم. قصد دارم در آینده پس از تحصیل در پزشکی عمومی تخصص مغز و اعصاب را بگیرم و دوست دارم در آینده یکی از کفیلان بنیاد کودک شوم و راه بنیاد را ادامه دهم. دوست دارم به همیارم بگویم ؛ من واقعا از ته دل مثل پدرم دوستش دارم و برای او و خانواده اش آرزوی سلامتی دارم. (منبع) "

حتی با ماهیانه 10 هزار تومان هم می‌تواند برای کاستن درد و رنج انسان‌ها قدمی هرچند کوچک برداشت. شاید فردا دیر باشد ...

Share