تیر ۰۱، ۱۳۹۰

مساله انرژی تاریک و جهان بینی

http://jerx88.deviantart.com/art/Dark-Energy-108595406?q=gallery%3Ajerx88%2F8104457&qo=14


اثبات انرژی تاریک می‌تواند سرآغازی باشد برای تحول تمامی مفاهیم پیشروی بشر. انرژی تاریک (یا به زبانی دیگر ثابت کیهانی و یا انرژی خلا) مفهومی است که نشان می‌دهد هر نقطه فضا انرژی ثابتی را دارد که این انرژی در طول مکان و زمان ثابت و تغییر ناپذیر است و می‌توان آن را یک خاصیت فضایی در نظر گرفت بدان مفهوم که با توجه به انبساط ، اگر پایستی انرژی را فرض بگیریم، بایستی مقدار انرژی هر واحد مکانی کاهش پیدا کند و انرژی کل ثابت بماند اما مفهوم انرژی تاریک چنین اصولی را نقض می‌کند بدان مفهوم که هرچقدر فضا انبساط پیدا می‌کند و گستردگی آن بیشتر می‌گردد با این وجود انرژی هر واحد مکانی ثابت می‌ماند و تغییر نمی‌کند.
برای روشن شدن مفهوم بالا مثال روبه‌رو را در نظر بگیرید: فرض بگیرید که یک متر مکعب خلا (نه امواج الکترو مغناطیسی و نه ماده) وجود دارد. مقدار انرژی کل این فضا را X در نظر بگیرد. در طول زمان بر اساس نظریه تورمی جهان این یک متر مکعب فضای خالی بزرگ‌تر می‌گردد و اگر مدت زمان کافی صبر کنیم، حجم این فضا دوبرابر شده است. با توجه به دیدگاه کلاسیک بایستی انرژی ثابت بماند و در واحد فضایی ما انرژی کمتری نسبت به گذشته وجود داشته باشد یعنی انرژی کل X انرژی یک متر مکعب فضا X/2 باشد. اما مفهوم انرژی تاریک می‌گوید که انرژی واحد فضایی ثابت باقی می‌ماند و بنابراین انرژی کل دو برابر می‌گردد (نسبت به مقدار اولیه).
می‌توان از نگاهی دیگر به این مساله آن را تشکیل انرژی از هیچ در نظر گرفت و این چنین است که جهان می‌تواند خود زاینده باشد یعنی از هیچ، انرژی به وجود بیاورد و در چنین نگاهی تمامی پیش فرض‌های علمی و جهان‌بینی‌ها در هم می‌ریزد و جهان‌بینی‌های نوینی شکل می‌گیرد.
هرچند مساله انرژی تاریک، خواص آن و ... جای بحث و نقد فراوان دارد و به علت اینکه همچنان نتوانسته‌اند آن را آشکار کنند، عده‌ای به روش‌های دیگری (همچون تغییر و تصحیح نظریه نسبیت عام در ابعاد کیهانی‌) دست زده‌اند تا اصول بنیادین خویش را ثابت و استوار نگاه‌ دارند با این وجود همچنان اکثر جامعه علمی بر این تصور است که در چند سال آینده شواهد بیشتری از وجود انرژی تاریک را پیدا خواهند کرد. اثبات و آشکارسازی انرژی تاریک (و همچنین ماده تاریک) در حال حاضر یکی از مسائل روز کیهان‌شناسی معاصر است. اثبات و آشکارسازی آن می‌تواند تحویلی عظیم و عمیق در جهان‌بینی علمی بشر معاصر ایجاد کند.
این چنین کشفیات و نظریه‌پردازی‌هایی همچون کوانتم مکانیک می‌تواند بنیان‌های اندیشه‌ورزی انسان معاصر را تغییر دهد و آن را از شکلی به شکل دیگر درآورد. اینچنین نظریه‌پردازی‌هایی نیازمند تغییر ساختارهای موجود می‌باشد. با تغییر ساختارهای موجود می‌توان پیش‌فرض‌های بدیهی ذهن را در هم شکست به شکلی که اصول بدیهی نه تنها دیگر بدیهی نیستند بلکه ممکن است دیگر منطبق بر حقیقت هم نباشند. برای مثال: شان کرول یکی از پیشگامان کیهان‌شناسی و فیزیک معاصر اعتقاد دارد که علیت نه یک فرض پیشینی و اصل بنیادی بلکه نتیجه ساختارهاست.

قسمت اول: ماده تاریک

Share

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر