و چون انسانها هر چیز درون فرهنگییشان را که از دیدگاهشان تبیینپذیر نبودهاست، آسمانی و خدایی پنداشتند، اما فراموش کردند که اگر هر چیز غیرقابل تبیینی را آسمانی و خدایی بدانند و آن را به خود منتسب کنند و حقانیت خویش را از این راه به اثبات رسانند روزی که بسیار هم دور نیست فراخواهد رسید که مکتبی دیگر همان پدیده را در درون خودش تولید کند و اینگونه بر اساس همان استدلال آن مکتب هم آسمانی و بر حق خواهد شد و چون دو مکتب متضاد هر دو آسمانی و بر حق شدند، ادعاهای آسمانی از عرش به فرش خواهد آمد و خود نفی خویشتن را عریانوار فریاد خواهد زد.
این سازه توریئی است که در عکس اول در ناکازاکی و پس از اصابت بمب اتمی، سالم مانده است و در عکس دوم این سازه در کزوچی و پس از سونامی سال 2011 سالم مانده است. هرچند عدهای هر دو عکس را برای شهر ناکازاکی و هر دو را یک سازه میدانند اما به نظر میرسد این یک شایعه بیش نباشد و عکس اول برای ناکازاکی و دومی برای کزوچی است.(منبع) اما به هر حال هیچ چیز از اصل قضیه نمیکاهد سازهای مذهبی که پس از اصابت بمب اتم که تقریبا همه چیز را با خاک یکسان کرد و سپس همان سازهی مذهبی (منظور از همانی در معنای عام کلمه است یعنی هر دو سازه، سازه توریئی بودهاند) در جایی دیگر که سیل تقریبا همه جا را با خاک یکسان کرد سالم مانده است. آیا قرار است این سالم ماندن و غیرقابل باور بودن این حوادث این سازه را مقدس، آسمانی و الهی نماید؟ (منبع)
عکسهایی دیگر از توریئیهای سالم مانده پس از سونامی سال 2011 در ژاپن:
http://oddstuff.in/japan-tsunami-and-earthquake-photos/ |
http://www.nationmultimedia.com/specials/nationphoto/show.php?pid=10467 |
http://photos.oregonlive.com/oregonian/2011/03/japan_2011_earthquake_109.html |
و این هم فیلمی از یک سازه توریئی خراب نشده دیگر در حالی که در اطراف آن همه چیز خراب شده است. به نظر می رسد این فیلم مرتبط با سونامی سال 2011 در ژاپن است. در توضیحات آن میخوانید:
Unscathed; the soul of Japan, and the will of the people to survive. Amidst the endless mountains of debris I found this humbling site. The only thing that I have seen completely unscathed.
اما سازه توریئی چیست؟ (ویکیپدیای انگلیسی توریئی)
مطلب زیر برداشته شده از ویکیپدیای فارسی توریئی میباشد:
توریئی (ژاپنی: کانجی 鳥居 هیراگانا とりい کاتاکانا トリイ) دروازهٔ سنتی ژاپنی است که معمولاً در ورودی پرستشگاههای شینتو (و همچنین برخی از پرستشگاههای بودائی) دیده میشود. توریئی از دو ستون پایه و دو تیرک افقی در قسمت بالایش تشکیل میشود و بیشتر آن را به لون قرمز شنگرف رنگ میزنند. در برخی توریئیها کتیبهای میان دو تیرک منصوب است. توریئی سنتی از چوب و سنگ ساخته میشد. اخیرا فولاد و فولاد ضد زنگ در ساختن توریئی به کار میرود. توریئی برزخ میان معبد مقدس و جهان مدنس است.
معبدهای ایناری (ایزدبانوی باروری، برنج، کشاورزی، روباه، صنعت، و کامیابی) به طور نمونه توریئیهای بسیاری دارد. معمولاً کسی که در تجارت کامیاب میگردد، یک توریئی را به معبد ایناری هدیه میکند.
نام
اساس کلمهٔ «توریئی» معلوم نیست. یک نظریه ادعا میکند که توریئیها محلی برای استراحت پرندگان است. این نظریه بر اساس تحلیل کانجی توریئی است: 鳥 = پرنده ، 居 = جایگاه. تفسیر آن این است که در شینتو پرندگان پیامبران خدایان به شمار میآیند. نظریهٔ دیگر میگوید که اصل کلمه tori-iru است (通り入る: گذر کردن و داخل شدن).
افسانه
معلوم نیست که آیا توریئی از اصل ژاپنی است یا اینکه از جائی دیگر مانند کره وارد فرهنگ ژاپنی شدهاست. هر آینه، در افسانههای کهن، آماتراسو ایزدبانوی خورشید از برادر شوخ طبعش بسیار رنجور گشت، پس خود را در غاری پنهان کرد و مدخل آن را با سنگ بست و بدینسان سبب کسوف خورشید شد. مردم ترسیدند که اگر خورشید دیگر هیچوقت ظاهر نشود، همه خواهند مرد. مردم پند پیرمرد خردمندی را شنیدند و لانهٔ چوبی بزرگی ساختند و همه جوجه خروسهای شهر رادر آن گذاشتند. جوجهها شروع به سر و صدا کردند و سبب کنجکاوی ایزدبانو آماتراسو شدند. هنگامی که آماتراسو از غار سرک میکشد تا ببیند چه خبر است، کشتیگیر سومو عظیمالجثهای به سرعت دویده و سنگ بند کنندهٔ غار را به کناری هل میدهد. به این ترتیب آفتاب دوباره جهان را روشن میکند. آن لانه اولین دروازهٔ توریئی بود. از آن هنگام توریئی نشان کامیابی و خوشبختی شد و در همهٔ ژاپن منتشر شد.
مقصود از توریئی در معابد شینتو
توریئی نشان ورودی به جایگاه مقدس در ژاپن است. برای رد شدن از یک توریئی، باید دست و دهان را با آب شست، و این برای تمیز و پاک شدن پیش از ورود به پیشگاه خدایان و آغاز نماز و راز و نیاز است. آدمهای آلوده و ناپاک اجازهٔ ورود به معابد شینتو را ندارند تا حیاط معبد را نیالایند. برای مثال، زنان در حال قاعدگی یا هر کسی که در آن سال فردی از اعضای خانوادهاش را از دست داده باشد، از مصداقهای این آلودگی به شمار میروند. وقتی یک ژاپنی فردی از خانوادهاش را از دست میدهد، به مدت یک سال به جای رفتن به معبدهای شینتویی، آداب عبادی خود را در معبدهای بودائی بجا میآورد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر