آبان ۰۳، ۱۳۸۹

جامعه ایرانی جامعه اخلاقی و غرب جامعه ای غیر اخلاقی ؟!؟

در شماره 6520 روزنامه رسالت با قلم سحاب فاطمی تحت عنوان لیبرال دمکراسی با طعم رسوایی اخلاقی می‌‌خوانیم: "خبر افشاي رسواييهاي جنسي سياستمداران غربي به تيتر اول رسانه ها تبديل شده است.به راستي چه بر سر ليبرال دموكراسي آمده است؟جامعه بازي كه غربيها از آن با افتخار سخن مي گفتند هم اكنون به بستري تبديل شده است كهد ر آن فساد و جنايت بيداد مي كند..." در شماره 6286 همین روزنامه در مقاله‌ای تحت عنوان وضعیت تکان‌دهنده فساد در مدارس غرب آمده است: "انتشار اخبار مربوط به شيوع انواع فسادهاي اخلاقي در بين جوانان آمريکايي و غربي هر روز بيشتر مي شود... رشد فساد در مدارس آمريکا حالتي تصاعدي داشته است.بر اين اساس با گذشت هر سال بر شدت و ميزان انحرافات اخلاقي در اين مدارس افزوده مي شود. فسادهاي جنسي و اخلاقي و خشونتهاي ناشي از حمل اسلحه در ايالات متحده با يکديگر تلفيق شده اند و صحنه هاي غير قابل تحمل را ايجاد نموده اند." در مقاله‌ای دیگر با عنوان فساد در تمدن غرب چنین تحلیلی را از فساد غرب ارائه داده است: "فراوانی‌ اختلاط‌ و آمیزش‌ بدون‌ قید و شرط‌ بین‌ زن‌ و مرد، سبب‌ شده تا آرایش‌، نمایش‌ زینتها و بی‌بند و باری‌ در زنان‌ غرب زیاد شود. زیرا جاذبة‌ جنسی‌ بین‌ زن‌ و مرد دارای‌ قدرت‌ و کشش‌ غیر قابل‌ انکاری‌ است‌. و اختلاط‌ بین‌ این‌ دو و دستیابی‌ آسان‌ به‌ جنس‌ مخالف‌ بدون‌ پذیرش‌ مسئولیتها و مشکلات‌، این‌ قدرت‌ را شدت‌ بخشیده‌ است‌."!!!!! در ادامه می‌خوانیم: "طبق‌ تفکر اخلاقی‌ حاکم‌ بر اجتماع‌ غرب‌، تجمل‌ و آرایش‌ زن‌ نه‌ تنها عیب‌ و گناه‌ نیست‌ بلکه‌ خوب‌ و پسندیده‌ بشمار می‌آید. لذا آرایش‌ در این‌ کشورها در حدّ معینی‌ نماند و تمام‌ حدود و مرزها را زیر پا گذاشت‌ و به‌ آخرین‌ حدّلجام‌ گسیختگی‌ و بی‌بند و باری‌ رسید، تا اینکه‌ حالت‌ و وضع‌ موجودِ تمدن‌ غرب‌ بوجود آمد! هم‌ اکنون‌ در غریزه‌ تجمل‌ و آرایش‌ آنچنان‌ افراط‌ شده‌ است‌ که‌ دیگر زنان‌ به‌ لباسهای‌ چسبان‌ و جذاب‌ و وسایل‌ زینت‌ و آرایش‌، زیورآلات‌، عطر و پودر و استعمال‌ رنگهای‌ مختلف‌ قناعت‌ نکرده‌ و پا را فراتر از آن‌ گذاشته‌ و می‌خواهند که‌ جسمشان‌ راکاملاً برهنه‌ و بدون‌ هیچ‌ پوشش‌ و لباس‌ به‌ دیگران‌ نشان‌ دهند و این‌ وضع‌ زنان‌ در غرب‌ است‌. مردان‌ در مقابل‌ این‌ برهنگی‌ و آرایش‌ و تجمل‌ زنان‌، شوق‌ و علاقة‌ تازه‌ای‌ در خود احساس‌ می‌کنند و شهوت‌ وغریزه‌ حیوانی‌ آنان‌ با دیدن‌ این‌ مناظر تحریک‌ آمیز، جدیدتر و قوی‌تر می‌باشند. آنان‌ مانند شخص‌ مسمومی‌ می‌باشندکه‌ هر لحظه‌ عطش‌ و تشنگی‌شان‌ رو به‌ افزایش‌ است‌ و هر اندازه‌ آب‌ می‌خورند بیشتر تشنه‌ می‌شوند! بنابر این‌ آنان‌همیشه‌ در فکر اسباب‌ و لوازم‌ جدیدی‌ هستند که‌ آتش‌ شهوت‌ و تمایلات‌ حیوانی‌ را خاموش‌ سازند ولی‌ هیچوقت‌ به‌آرامش‌ و آسودگی‌ دست‌ نمی‌ یابند."

علی جوادی ــ استاد دانشگاه! ــ در شماره 6658 روزنامه رسالت در مقاله‌ای با عنوان اومانیسم، انحطاط معنوی و فساد اخلاقی غرب از قول الوین تافلر آمریکایی مصادیق انحرافات غرب را چنین عنوان می‌کند: "در سراسر كشورهاي مرفه، فرياد عجز و لابه اي آشنا به گوش مي رسد: ميزان خودكشي نوجوانان رو به افزايش گذاشته است، الكليسم بيداد مي كند، افسردگي رواني همه گير شده است، بربريت و جنايت، مد روز گرديده است، در ايالات متحده، اتاق هاي اورژانس بيمارستان ها مملو است از معتادان به «ماري جوانا»، «ديوانه هاي سرعت»، «دسته هاي اراذل و اوباش»، «معتادان به كوكائين» و «هروئين ها» و بالاخره افرادي كه گرفتار سخت ترين بحران هاي عصبي شده اند. مددكاري اجتماعي و بهداشت رواني در همه جا به سرعت رو به گسترش گذاشته است. در واشنگتن يك كميسيون بهداشت رواني وابسته به دفتر رياست جمهوري اعلام مي دارد كه به طور كامل يك چهارم همه شهروندان ايالات متحده، از نوعي فشار افسار گسيخته عصبي رنج مي برند و تقريبا هيچ خانواده اي بدون نوعي ناهنجاري رواني وجود ندارد. روان پريشي، جامعه آمريكايي را (كه آشفته و پريشان و متفرق و نگران آينده است) فرا گرفته است."
رئیس جمهور در دیدار معاون نخست وزیری ترکیه گفته است: "ایران و ترکیه امروز وظیفه دارند ارزشهای اخلاقی و فرهنگ متعالی خود را به دنیا معرفی کنند تا دنیای آینده بر پایه این ارزشها استوار باشد." یا در جایی دیگر عنوان کرده است : "راه حل همه مشكلات بشر تمسك به سنت‌ها، اخلاق و تعليمات نبوي است، گفت: انقلاب اسلامي دنباله نهضت انبياء اسلامي است. ملت ايران در انقلاب اسلامي همان اهداف پيامبران و پيامبر گرامي اسلام را دنبال مي‌كند. ملت ايران به دنبال پيگيري ارزش‌هاي الهي و انساني، بازسازي كرامت انساني، ايستادن در برابر ظلم و دفاع از مظلومان، بسط محبت، عشق و مهرورزي و صلح پايدار بر پايه عدالت و معنويت است وامروز در سي و يكمين سالگرد انقلاب شاهد گسترش انديشه اسلامي، اخلاق و نظام ارزشي برآمده از انقلاب اسلامي در جهان هستيم." و ادعاهای دیگری که نشان می‌دهد، حاکمیت ایران تصور می‌کند مروج یک جامعه اخلاقی برای بشریت می‌باشد. اما ببینیم که بر اساس مصادیق و معیارهای تعریف شده در ایران که غرب را با توجه بدان مصادیق محکوم به جامعه‌ای غیر اخلاقی می‌کند، آیا این جامعه با توجه به معیارهای خود توانسته است جامعه‌ای اخلاقی را شکل دهد و جامعه‌ای بهتر از جامعه‌ی غربی را عرضه کند؟ هرجامعه‌ای بسته به هنجارهای اجتماعی موجود در آن و ارزش‌های تعریف شده در جامعه بایستی انحراف‌‌های اخلاقی را تعریف و آنها را بررسی نمود. برای مثال نمی‌توان با ارزش‌های تعریف شده در جامعه ایرانی یک جامعه اروپایی (و یا بر عکس) را مورد بررسی قرار داد. با این وجود ببینیم بر اساس معیارهای موجود در ایران آیا جوامع غربی را می‌توان جوامعی غیراخلاقی و منحرف نامید و جامعه ایرانی را یک جامعه اخلاقی؟
 می‌دانیم که در ایران در زمینه‌های ناهنجاری‌های اجتماعی هیچ گونه آمار و داده‌های دقیقی وجود ندارد که خود نشان از آن است که دولتمردان نمی‌خواهند چنین آماری در دست مردم وجود داشته باشد اما با توجه به همان آمار نصفه نیمه و ناقصی که وجود دارد، سعی می‌کنیم که یک جامعه غربی را با ایران مقایسه‌ای تطبیقی کنیم و ببینیم آیا ایران توانسته است یک جامعه اخلاقی را به جهانیان عرضه کند یا یک کشور غربی؟!؟!

1.       وسایل آرایشی و عمل‌های زیبایی
در مقاله یاد شده یکی از انحرافات اخلاقی را در آرایش و تجملات زنان (و حتی مردان) می‌بیند. در خبرگزاری بین المللی زنان و خانواده می‌‌خوانیم: "دنیای استکباری سرشار از جاهلیت ، در اشتباه است که خیال می کند ارزش و اعتبار زن به این است که خود را در چشم مردان آرایش کند تا چشم های هرزه به او نگاه کنند و از او تمتع گیرند و او را تحسین نمایند."در مقاله دیگری با عنوان اسلام و محرمات جنسی می‌‌خوانیم: "فراواني‌ اختلاط‌ و آميزش‌ بدون‌ قيد و شرط‌ بين‌ زن‌ و مرد، سبب‌ شد تاآرايش‌، نمايش‌ زينتها و بي‌بند و باري‌ در زنان‌ زياد شود... طبق‌ تفكر اخلاقي‌ حاكم‌ بر اجتماع‌ غرب‌، تجمل‌ و آرايش‌ زن‌ نه‌ تنها عيب‌ و گناه‌ نيست‌ بلكه‌ خوب‌ و پسنديده‌ بشمار مي‌آيد! لذا آرايش‌ در اين‌كشورها در حدّ معيني‌ نماند و تمام‌ حدود و مرزها را زير پا گذاشت‌ و به‌ آخرين‌ حدّ لجام‌ گسيختگي‌ و بي‌بند و باري‌ رسيد، تا اينكه‌ حالت‌ و وضع‌موجودِ تمدن‌ غرب‌ بوجود آمد!" در بیانیه بسیج خواهران نیروی مقاومت بسیج به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب می‌خوانیم: "این همه تنوع و تفنن در لباس و آرایش زن غربی نشانه آن است که در جامعه آن‌ها زن به صورت جدی وارد جامعه نشده، بلکه به عنوان یک شیء لوکس، که همواره جای آن در حاشیه کارهای جدی است به جامعه عرضه شده است." اما آمار چه می‌گوید؟ آیا جوامع غربی حقیقتا وضع به این بدی است و در ایران وضعیت آرایشی زنان بسیار مناسب است؟

ایران پس از عربستان با داشتن 29% بازار محصولات آرایشی دومین مصرف کننده‌ی محصولات آرایشی در خاورمیانه می‌باشد. ایران با خرج 2.1 میلیارد دلار در سال هفتیمن کشور مصرف کننده محصولات آرایشی در جهان است. در همین گزارش عنوان شده است که زنان ایرانی و عرب و ترک بیش از زنان غربی از محصولات آرایشی استفاده می‌کنند. در مقاله‌ای دیگر با عنوان ریخت و پاش دختران ایرانی با وجود محدودیت‌های قانونی یاد شده است که محصولات آرایشی ایران اکثرا یا به صورت واردات قانونی و یا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و میزان کمی از بازار محصولات آراشی ایران را تولیدات داخلی تشکیل می‌دهد. همچنین عنوان شده است که بین 700 تا 750 میلیون دلار ارزش محصولاتی است که به صورت غیر قانونی وارد ایران شده است. در ادامه در این گزارش‌ها آمده است که در سال‌های اخیر 30% بازار محصولات آرایشی ایران را محصولات چینی، با کیفیت‌های پایین‌تر از سطح استاندارد و قیمت‌های پایین برای استفاده‌ی اقشار کم‌درآمد جامعه، گرفته است. ایران با وجود محدودیت‌های اجتماعی و قانونی موجود در استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در مکان‌های عمومی و کاری و تحصیلی جز بزرگترین مصرف کنندگان این محصولات می‌باشد.
 اگر بخواهیم در مورد عمل‌های زیبایی نیز سخن بگوییم که وضع ایران بسیار وخیم‌تر می‌گردد. در گزارشی از سایت جهان نیوز در خرداد ماه 1389 می‌خوانیم: "در کشور  آمار عمل جراحی زیبایی روند افزایشی دارد به طوری که که رکورد دار جراحی های زیبایی در دنیا لقب گرفته است ... گفتنی است در کشور های اروپایی و آمریکایی عمل های زیبایی بسیار گران است و کمتر کسی می تواند به سمت این عمل ها برود اما در ایران اینطور نیست.عمل های جراحی بسیار ارزان است و قشر وسیعی از مردم جامعه می توانند جراحی های زیبایی انجام دهند . ضمن اینکه مردم از عوارضی که این عمل ها دارند آگاهی چندانی ندارند و فقط ظاهر ماجرا را می بینند و به اینکه بیهوشی و داروهایی که مصرف می کنند چه عوارضی دارد توجهی نمی کنند." این گزارش خود اعترافی است که نشان می‌دهد ایران بر خلاف غرب یکی از بزرگترین بنگاه‌های عمل زیبایی جهان می‌باشد. همچنین در گزارش دیگری آمده است: "گفتنی است بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد اردن یکی از کشورهای عربی است که بیشترین عمل‌های جراحی زیبایی به ویژه توسط زنان در آن انجام می‌گیرد و این آمار روز به روز در حال افزایش است. آمار عمل جراحی زیبایی در لبنان و سوریه نیز روز به روز در حال افزایش است." این گزارش نشان می‌دهد که اکثر عمل‌های زیبایی در جهان متعلق به کشورهای اسلامی است.
جنون زيبايی زير روسری غوغا می‌کند. زنان ايرانی برای برنزه شدن تا مرز بيهوشی زير آفتاب جزغاله می‌شوند و برای لاغر شدن جرعه جرعه سرکه می‌نوشند. اگر کسی پولش را نداشته باشد، از روش‌هايی استفاده می‌کند که در آلمان بيمارگونه ارزيابی می‌شوند: مثلا همراه با غذا سرکه‌ای را می‌خورند که خودشان درست کرده‌اند تا چربی با اسيد جايگزين شود. علاوه بر اين در روز چندين ليتر آب می‌نوشند چرا که چربی بايد به اين وسيله از بدنشان خارج شود. به همه اينها يک ورزش شديدا مبالغه‌آميز نيز اضافه می‌شود. البته با موهای کاملا آرايش شده، صورت پودر و کرم ماليده و در فضايی که بوی عطر و ادوکلن گران قيمت آن را پر کرده است. ( اشپيگل آنلاين، برگردان از الاهه بقراط )
این مساله جای سوال دارد که اگر استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی و میزان عمل‌های زیبایی نشان از فساد اجتماعی است و معیاری است برای فساد اخلاقی یک جامعه، آنگاه ایران که خود یکی از بزرگترین جوامع اخلاقی جهان را دارا می‌باشد!!
2.       خودکشی
علی جوادی ــ استاد دانشگاه! ــ در مقاله خود با عنوان اومانیسم، انحطاط معنوی و فساد اخلاقی غرب خودکشی را یکی از معیارهای شناخت و تشخیص جامعه اخلاقی و غیر اخلاقی عنوان کرده است. بر اساس موجود در ویکی‌پدیا ایران رتبه 98 را در میان کشورها دارد!! اما نکته قابل تامل این است که آمار مورد استفاده در این رتبه‌بندی برای ایران برای 19 سال پیش می‌باشد!! اما ببینیم اگر این آمار را به روز کنیم ایران در کجای این لیست قرار می‌گیرد. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و آمار موجود کمتر از واقعیت را نشان می‌دهند، با این وجود طبق آمار رسمی موجود نرخ خودکشی در کشور در سال اخیر 10.5 در هر 100000 نفر می‌باشد که با توجه به همان جدول در ویکی‌پدیا ایران رتبه 43 را کسب خواهد نمود. اگر فرض بگیریم که آمار موجود دقیق باشد و بالاتر نباشد مشاهده خواهیم نمود که بسیاری از کشورهای غربی در جایگاه بهتری نسبت به ایران قرار دارند و نرخ خودکشی در آن کشورها پایین‌تر از ایران می‌باشد. در گزارشی دیگر ایران را پس از چین و هندوستان سومین کشور در نرخ خودکشی زنان می‌داند.
یک جانباز شیمیایی پس از موفق نشدن برای ملاقات با نماینده حوزه انتخابی اش، مقابل مجلس شورای اسلامی خود را به آتش کشید و جان سپرد.

بایستی یادآوری نمود که معیار خودکشی نمی‌تواند معیاری صحیح برای سنجش فساد اخلاقی یک جامعه باشد چرا که به عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصادی شدیداً وابسه است اما اگر این معیار را هم در نظر بگیریم ایران از بسیاری از کشورهای غربی وضعیت بدتری را دارد.
 .....
پایان قسمت اول
(ادامه دارد)
Share

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر