آبان ۱۳، ۱۳۸۹

تحقیقات نشان می دهد: اعتقادات بنیادگرایانه دینی رابطه معکوس با میزان تحصیلات دارد



در نوشتار پیشین به پژوهش‌هایی اشاره کردم که هدف آنها بررسی رابطه‌ی بین بهره‌هوشی و میزان دینداری افراد بوده است. در انتها مشخص گردید که نتایج تحقیقات عنوان می‌کند افرادی با بهره‌هوشی بیشتر کمتر به دنبال مسائل دینی و مذهبی هستند بنابراین می‌توان گفت که تعصبات دینی با بهره‌هوشی رابطه‌ی عکس دارد.
تحقیقات دیگری نیز وجود دارد که رابطه‌ی بین تحصیلات و اعتقادات دینی را بررسی کرده‌اند در این نوشتار می‌‌خواهیم به بخشی از نتایج این پژوهش‌ها نگاهی بیاندازیم.
مطالعاتی که نسبت تحصیلات و تعصبات دینی را مقایسه کرده‌اند
بر اساس مطالعات انجام شده در سال 1996 در ایالات متحده آمریکا در بین دانشمندان علوم زیستی و ریاضیات و فیزیک، بیشترین آمار دانشمندان با گرایشات مذهبی متعلق به ریاضی‌دانان، 45%، و کمترین آمار متعلق به فیزیک‌دانان، 22%، بوده است. این تحقیقات نشان داده است که 60% دانشمندان آمریکایی یا اعتقادی به وجود خدا ندارند و یا بدان شکاک هستند که این آمار قابل مقایسه است با آمار سال 1914، 58% و آمار سال 1993، 67%.
مطالعاتی دیگر در سال 1998 با در نظر گرفتن جامعه‌ای آماری اعضای آکادمی علمی علوم National Academy of Science (NAS)، نشان داده است که 72.2% این افراد اعتقادی به وجود خدا ندارند و همچنین 20.8% افراد شکاک هستند و 7% این افراد اعتقاد به وجود خدا دارند. (منبع)
پژوهشی دیگر، در سال‌های 2005 تا 2007، با بررسی اساتید علوم طبیعی و علوم اجتماعی 21 دانشگاه برتر آمریکا، نشان داده است که بیش از 60% این افراد را بی‌خدایان و یا خداشکاکان تشکیل می‌دهند.
در کل تحقیقات نشان می‌دهد دانشمندان علاقه‌کمتری به باور به خدا دارند تا دیگر اقشار جامعه. به صورت میانگین مطالعات نشان داده‌‌‌اند که یک سوم دانشمندان را بی‌خدایان (Atheists)، یک سوم دیگر را خداشکاکان (Agnostics) و یک سوم آخر را خداباوران (believe in God) تشکیل می‌دهند. هرچند در بین رشته‌های گوناگون تحصیلی این نسبت‌ها متفاوت است، روانشناسان، فیزیکدانان و مهندسین کمتر به خدا اعتقاد دارند تا ریاضیدانان و زیست‌شناسان و شیمی‌دانان. پزشکان در جامعه آمریکا بیشتر گروهی هستند (در بین دانشمندان) که اعتقاد به خدا دارند. (در حدود 76%) همچنین تحقیقات نشان داده است که عمده‌ی دانشمندانی که به خداوند اعتقاد دارند جز گروه روشنفکران مذهبی هستند تا بنیادگراهای مذهبی. (منبع)
در گزارشی دیگر با عنوان "علم یا دین: چه تعداد از دانشمندان به حقیقتا باور دارند؟" بر اساس آمار گرفته شده گزارش کرده است که میزان اعتقادات دینی در بین دانشمندان کمتر از عوام جامعه و در بین نخبگان حتی کمتر از دانشمندان می‌باشد.
در گزارشی با عنوان بررسی تاثیر تحصیلات بر روی اعتقادات مذهبی در نشریه Christian Telegraph عنوان شده است که افرادی با تحصیلات بالاتر کمتر از مردم عادی به 10 فرمان و کتاب مقدس اعتقاد دارند. گزارش‌های متعددی وجود دارد که رابطه‌ی عکس تحصیلات و وابستگی‌های مذهبی را تایید می‌کنند. (منبع 1، 2، 3) حتی این مساله در مورد اعتقاد به خدا نیز صادق می‌باشد یعنی هرچه تحصلات افراد بیشتر گردد با احتمال بیشتر اعتقاد به بی‌خدایی پیدا می‌کنند. (منبع)
نتایج دیگر تحقیقات در این زمینه‌ را می‌توانید در اینجا پیدا کنید.



پی‌نوشت:
با توجه به معیارهای گوناگون ایران در رتبه‌هایی پایین‌تر از کشورهای غربی در جداول مقایسه وضعیت تحصیلی کشورهای گوناگون قرار دارد.
List of countries by literacy rate: Ranking: Iran ranked 121. (180 country)
Education – Ranked 57th
Iran’s education system is universal at the primary level, but the workforce is only moderately educated
Almost everyone of primary school age goes to school in Iran, with the country achieving the fifth highest enrolment rate in the world, at 99.7%. However, this figure falls to 80% at secondary level and 36% at tertiary level, placing the country 71st and 53rd, respectively, on these variables. There is near gender equality in access to primary and secondary schools. However, subjective indicators are less encouraging. Just 57%* of Iranians profess satisfaction with the quality of education in the country, while 70%* believe children have the opportunity to learn and grow every day. Iran places just below average in terms of the number of teachers, with one teacher for every 20 pupils at primary level. The workforce is only moderately educated by global standards: the average Iranian worker has undertaken 1.6 years of secondary education and 0.7 years of tertiary education, ranking the country below the global average on both variables.

Name
Rank
Out of
Source
Notes
Year
113
177
82.4% of adult population is literate; Total illiteracy rate of 6.2% of population in 2002 improving from 52.5% in 1976[32] Total literacy rate (age 6 & over): 92.7%[33]; More info: Functional illiteracy & Aliteracy & School leaving age
2005
112
176
Iran's educational index= 0.804; More info: Technological literacy & Scientific literacy & Information literacy & Cognitive science
2008


Countries fall into three broad categories based on their Education Index: high, medium, and low human development. The 2007/2008 edition of the Human Development Report was published on November 27, 2007; in Brasília, Brazil. [1]
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Education_index_UN_HDR_2007_2008.PNG
http://en.wikipedia.org/wiki/File:World_literacy_map_UNHD_2007_2008.png


Share

۴ نظر:

  1. اندر طلب یار چو مردانه شدم

    اول قدم از وجود بیگانه شدم

    او علم نمی‌شنید لب بر بستم

    او عقل نمی‌خرید دیوانه شدم

    پاسخحذف
  2. مسئله ایمان به خدا یک مسئله ایمانی است. درجه تحصیلات چندان ربطی به ایمان ندارد. یک جراح فک یا مهندس حفاری یا کارشناس الکترونیک در علوم تخصصی خودشان می توانند صاحب علم و نظریه باشند اما ایمان قلبی آنها به خدا لزوما رابطه مستقیمی با تخصص های دانشگاهی آنها ندارد.

    پاسخحذف
  3. سلام
    من همیشه یه قانون کلی در مورد این آمارها میدونم و اون هم اینه که یه مورچه وقتی می افته توی یه چاله آب باران فکر میکنه دنیا را آب برداشته نه داداش جون سرت را بگیر بالا دنیا را آب برنداشته شما افتادی تو چاله آب دنیا سر جایش هست . اون کسی هم که باید دنیا را نگه اش داره سر جاش هست شما افتادی .برات متاسفم .

    پاسخحذف
  4. age nokhbe ha mesle morche too chale oftadan, pas
    fayde elm chieh pas jahl behtar az elme inke khoda
    hast ya nist ongad mohem nist ama khoda zalemeh ya adele moheme oon kasi ke donya ro negah dashte ba adl negah nadashte baradar in shomayee ke az tars migi digaran too chalean chon mitarsi hamoon khoda azabet bede ke beheh etegad nadashti dorost migam ya na chera too dele mardom khoda yani tars chera bayad hame omr montazer bashim ta shayad hag be hagdar berese vali kheili ha mazloom mimiran, ine esbate khodaye shoma ma ensanim fereshte nistim chetor be donyae pas az marg va gereftane hage khodemon omidvar bashim vagti toye donya na omid hastim chera khoda az ma mikhad mesle fereshteha fekr konim vagti ke ma fagat adamim age shoma too chale nisti o javabe in soala ro midooni lotfan javab bede mamnoon misham

    پاسخحذف