آبان ۱۱، ۱۳۸۹

مطالعات نشان می دهد: بی خدایان باهوش تر از دین داران ارزشی هستند

تحقیقات گسترده‌ای رابطه‌ی دین با هوش، میزان تحصیلات و ... را بررسی کرده‌اند. در این نوشتار نگاهی به برخی از این تحقیقات و پژوهش‌ها می‌اندازیم.
تعاریف گوناگونی برای هوش ارائه شده است اما معیاری که مورد تایید اکثر دانشمندان و کارهای پژوهشی و تحقیقاتی می‌باشد معیار IQ است. تعصب دینی (Religiosity) یک اصطلاح جامعه‌شناسانه می‌باشد که مربوط می‌گردد به میزان اعتقادات دینی افراد و پایبندی افراد به رفتارهای دینی. در چنین پژوهش‌هایی این اصلاح را به عنوان معیاری برای مقایسه قرار می‌دهند. برای مطالعه دقیق‌تر دراین باره می‌توانید
مطالعاتی که نسبت بهره هوشی و تعصب دینی را مقایسه کرده‌اند
پژوهش Helmuth Nyborg بر روی جامعه آماری سفیدپوستان بزرگسال آمریکایی که در نشریه Intelligence به چاپ رسیده است، نشان داده است که IQ بی‌خدایان (Atheists) 1.95 درجه بالاتر از خداشکاکان (Agnostics) و 3.82 درجه بالاتر از معتقدان روشنفکر (Liberal persuasions) و 5.89 درجه بالاتر از معقدان خشک مذهب (Dogmatic persuasion) می‌باشد. (منبع) در پژوهشی دیگر که مقایسه‌ای بین 137 کشور جهان بوده است بی‌خدایان 6 درجه g-IQ بالاتری نسبت به معتقدان دینی داشته‌‌اند. این مقاله عدد 0.6 را به عنوان رابطه بین نرخ بی‌خدایی و درجه هوشی عنوان کرده است. یعنی هرچه به سمت بی‌خدایی پیش می‌رویم بهره هوشی افراد بالاتر می‌گردد.
The relationship between countries' belief in a god and average Intelligence Quotient, measured by Lynn, Harvey & Nyborg

مقاله Regan Clark (2004) نیز این رابطه معکوس را تایید می‌کند. گزارش سایت MailOnline نیز بر اساس پژوهش‌های انجام شده این رابطه عکس را عنوان کرده است. در گزارشی با بررسی 16 پژوهش از سال 1927 تا 1980 که در آنها رابطه بین اعتقادات دینی و هوش بررسی شده بود مشاهده شده است که در 13 پژوهش گفته شده است رابطه عکس دارند و 3 پژوهش دیگر عنوان کرده‌اند که رابطه‌ی خاصی ندارند. نتایج حاصل از این پژوهش‌ها به همراه دیگر پژوهش‌هایی در این زمینه را می‌توانید در اینجا مشاهده فرمایید. 
Terman (1959) با بررسی گروهی از نوابغ با IQ بیشتر از 140 به نتایج زیر دست پیدا کرده است:
-          10 درصد مردان و 18 درصد زنان اعتقادات دینی شدید داشتند.
-          62 درصد مردان و 57 درصد زنان تمایلات دینی کمی داشتند.
-          28 درصد مردان و 23 درصد زنان عنوان کرده‌اند اهمیتی ندارد.


پی‌نوشت:
 IQ کشور ایران: 84(منبع)، 84(منبع)، 84(منبع)، 84(منبع ایرانی)
با توجه به این آمار ایران در جایگاه پایینی از نظر بهره هوشی نسبت به دیگر کشورها قرار دارد.
Share

۲ نظر:

  1. پس علت داشتن آی کیو بالای تو بی خداییست؟؟؟؟برو اسپند دود کن......هر هر هر

    پاسخحذف
  2. دوست عزیز
    آنچه در اینجا آمده است نتایج مطالعات و تحقیقات پژوهشگران است نه دیدگاه شخصی بنده
    اینجانب هم ادعای بی خدایی نکرده ام و نمی کنم
    موفق باشید

    پاسخحذف