آذر ۰۲، ۱۳۸۹

کتابت را جا بگذار، جنبشی آگاهی بخش


كتابت را جا بگذار! يك شبكه‌ي اجتماعي براي بزرگداشت ادبيات و جايي است كه كتاب‌ها زندگي تازه‌اي مي‌گيرند. در اين برنامه به هر كتاب يك هويت داده مي‌شود تا بتوان دست به دست شدنش را از خواننده‌اي به خواننده‌ي ديگر دنبال كرد. با اين روش خوانندگان هر كتاب نيز با هم مرتبط مي‌شوند. اكنون 896489 نفر عضو اين شبكه‌ و 6681890 نسخه كتاب در 132 كشور جهان در سفرند. هدف اصلي دست‌اندركاران اين شبكه اين است كه انسان‌ها را از طريق كتاب با هم پيوند دهند و به همين منظور سه دستورالعمل منحصر به فرد دارند: كتاب را برچسب بزن، كتابت را در محلي عمومي جا بگذار و سفر كتابت را دنبال كن. رول هورنباکر نخستین کسی بود که این حرکت را انجام داد. او یک فروشنده رايانه در ایالت میسوری آمریکا بود و نام این رفتار را Book Crossing گذاشت؛ یعنی کتاب در گردش. «هورنباكر» سايت «كتابت را جا بگذار!» را در سال 2001 راه‌اندازي كرد. علاقه‌مندان به اشتراك‌گذاري كتاب مي‌توانند با مراجعه به اين سايت يك ناحيه‌ي منحصر به‌فرد تعريف كنند و گردش كتاب را در محدوده مورد نظر خود دنبال كنند. (به نقل از خبرگزاری کتاب ایران) (سایت کتابت را جابگذار) (این هم گزارشی دیگر) در سایت مربوطه با توجه به تعداد ثبت نامی‌ها 10 کشوری که بیشترین تعداد کتاب درگردش را دارند به ترتیب عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، هلند، فنلاند، کانادا، استرالیا، فرانسه، پرتقال و اسپانیا هستند.
با توجه به فقر فرهنگی موجود در ایران و همچنین فقر مادی اقشار تهی‌دست جامعه و عدم دسترسی بسیاری از اقشار پایین دست جامعه به منابعی برای مطالعه و کسب آگاهی در ایران این جنبش می‌تواند، جنبشی آگاهی‌بخش لقب بگیرید. جنبشی که نه تنها در راستای اهداف جهانی آن همانند زنده‌گردانیدن فرهنگ کتاب خوانی، انتشار پیام صلح و دوستی و ... گام برمی‌دارد بلکه درجه ‌ای هم از آن بالاتر به عنوان جنبشی آگاهی‌بخش عمل خواهد نمود. متاسفانه وضعیت اقشار پایین دست جامعه به گونه‌ای است که توانایی‌های مادی و همچنین دغدغه‌های روزمره، آنان را از مطالعه و استفاده از دیگر فرایند‌های آگاهی‌بخش بازداشته است.
هر یک از ما می‌توانیم با جای‌ گذاردن کتاب‌ها، نشریات، مجلات و دیگر محصولات فرهنگی که تمامی اقشار جامعه خصوصاً اقشار پایین دست جامعه توانایی استفاده از آنها را دارند و همچنین با همه گیر کردن این جنبش از طریق معرفی و یادآوری کاربردهای آن در جامعه امروز ایران نقش قابل توجهی را در افزایش آگاهی عمومی جامعه بازی کنیم. این جنبش نه در ایران بلکه در سراسر دنیا پیام‌آور صلح و دوستی است اما در ایران با توجه به شرایط فعلی آن می‌تواند کاربردهای فراتری از دیگر کشورها داشته باشد.


پی‌نوشت: آیا می‌دانید تنها 33 میلیون نفر از 77 میلیون جمعیت ایران در سال 2010 دسترسی به اینترنت دارند و این یعنی کمتر از نیمی از جمعیت ایران؟ (منبع) (از هر 7 نفر 3 نفر دسترسی به اینترنت دارند.)

Share

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر