شهریور ۱۹، ۱۳۸۹

اینجا وین است ــ قسمت سوم



در این قسمت بد نیست کمی درباره ایرانیان وین بنویسم.



البته مواردی که در ادامه می‌آید همچون گذشته حاصل تجربیات بنده و گفتگوهای شخصی خود با دیگران است نه حاصل یک کار علمی، پژوهشی بنابراین لزوماً عین حقیقت نیست اما می‌تواند نمایی کلی از آنچه که وجود دارد به خواننده بدهد.


ایرانیان مقیم اتریش به 3 دسته تقسیم می‌شوند 1. کسانی که به صورت مهاجرت در اینجا مقیم شده اند 2. کسانی که به صورت پناهندگی در اینجا مقیم شده‌اند و 3. دیگر افرادی که برای پناهندگی به دیگر کشورها همچون آمریکا در اینجا اقامت دارند.

کسانی که در اینجا مقیم هستند 3 روز فرصت دارند که محل اقامت خود را به شهرداری محل گزارش کنند چراکه در اینجا افراد نیز با توجه به خلافی که انجام می‌دهند برای مثال نخریدن کارت مترو و استفاده از آن جریمه می‌گردند و جریمه آنها با توجه به هویت آنها که در شهرداری موجود است به درب خانه آنها پست می‌گردد و چنانچه اقدام به پرداخت آن نکنند مشکلات فراوانی برای آنها پیش خواهد آمد (نه تنها در کشور اتریش بلکه در کل اتحادیه اروپا) برای گرفتن کارت ملله (در اینجا ایرانیان به این کارت کارت ملله می‌گویند) بایستی صاحب خانه برای شما فرم مربوطه را امضا کند. هنگامی که برای امضا پیش صاحب خانه رفته بودیم چند نصیحت کرد. از مواظب باش پاسپورتت گم نشود. از پولت مراقبت کن چون در بین ایرانیان دزدی اتفاق می‌افتد (خصوصاً پناهندگان) از همسایه خود خانم ... فاصله بگیر و هیچ ارتباطی با او نداشته باش. با توجه به تجربیات افرادی که به اتریش آمده‌اند رفته‌‌اند، ایرانی‌ها در این شهر جز کلاه‌بردارترین قشرها هستند هر چند اتریشی‌ها رفتار خوبی با خارجی‌ها ندارند اما کمتر از ناآگاهی افراد استفاده می‌کنند و به انواع و اقسام گوناگون کلاه برداری می‌کنند دقیقا نقطه مقابل ایرانی‌ها. (البته بایستی گفت که این گزاره‌ها کلی نیستند و به هر حال در هر جمعیتی استثنایی‌ هم وجود دارد)

دوستی تعریف می‌کرد که روزهای اول ورود او به وین با ایرانی اهل نروژ برخورد کرده است. این شخص به او شدیداً هشدار داده است که هیچگاه در جمع‌هایی که صحبت سیاسی می‌کنند و درباره سیاست و مسائل مربوط به حاکمیت ایران سخن می‌گویند حاضر نگردد. چون امکان دارد این افراد (خصوصا در اروپا این مساله جدی‌تر است) عوامل اطلاعات جمهوری اسلامی باشند که به دنبال شناسایی افراد هستند و یا افرادی سودجو هستند که، در قبال دریافت وجهی و یا مزایایی، به ارائه مشخصات این افراد به سفارت جمهوری اسلامی می‌پردازند. بنابراین در هر محفلی که از سیاست سخنی به میان می‌آید دوست ما را از شرکت کردن در آن نهی کرده است و گفته است که اگر در چنین محفلی حضور داشت سریعا جمع را ترک کند تا شبه‌ای به وجود نیاید.

مردمان این شهر از اینکه افراد به آنها تنه بزنند بسیار ناراحت می‌گردند و اصلاً چنین موضوعی را دوست ندارند و حتی در صف‌ها نیز با فاصله با یکدیگر می‌ایستند. یکی دیگر از دوستان تعریف می‌کرد هیچگاه کسی به شما تنه نمی‌زند اما اگر تنه کسی به شما برخورد کند حتماً از شما عذرخواهی می‌کند و اگر عذرخواهی نکرد مطمئن باش که این فرد اتریشی نیست یا پناهنده است و یا از تازه مهاجران به این شهر.

تا به اینجا فقط از خوبی‌های اتریشی‌ها گفتم ابتدا برخی از نکات منفی اخلاقیات مردمان اتریش می‌دهم و سپس نکته‌ای را یادآوری خواهم کرد که فکر می‌کنم یادآوری آن بد نباشد. مصرف دخانیات به شدت در بین جوانان اتریشی زیاد است (چه دختر، چه پسر) و تنها آشغالی که در خیابان مشاهده می‌کنید ته سیگار می‌باشد. در اینجا عادت بدی هم دارند، آدامسی را که می‌جوند معمولاً هر کجا باشند آن را می‌چسبانند و یا برروی زمین می‌اندازند به گونه‌ای که ممکن است در طول روز چندین بار با آدامس‌های جویده شده در گوشه و کنار مکان‌های عمومی مواجه شوید و همراه بایستی مراقب بود که مبادا یکی از آنها به لباس بچسبد.

بایستی یادآورد کرد که بسیاری خصوصیات اخلاقی ایرانیان و یا دیگر قشرها معلول مبدائی است که روزگاری را افراد در کشورهای خویش می‌زیسته‌اند. اقتصاد، سیاست، فرهنگ، هنجارهای یک جامعه و ... همه برروی اخلاقیات و رفتارهای یک فرد تاثیر دارد بنابراین یک فرد را نمی‌توان به تنهایی مقصر دانست بلکه اگر بخواهیم عمیق‌تر بدین موضوع بنگریم بایستی تمامی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه را در نظر بگیریم. زمانی که وضعیت اقتصادی یک جامعه خراب است، وضعیت سیاسی یک جامعه دیکتاتوری می‌باشد، دروغ‌گویی و ناراست‌گرایی و بی‌قانونی در جامعه‌ای جز هنجارها باشد نمی‌توان از افراد آن جامعه توقع داشت که انسان‌هایی درست‌کردار باشند و ایرانیان در هر کجای دنیا که باشند از این قاعده مستثنی نمی‌باشند اما با تغییر جامعه‌ ایران چه از دیدگاه فرهنگی چه اقتصادی و چه سیاسی می‌توان انتظار داشت که یک جامعه بتواند انسان‌هایی مطابق با ارزش‌های موجود را به دنیا عرضه کند. مشاهده می‌کنید که اقتصاد و سیاست و فرهنگ زنجیره‌های به هم تنیده‌ای هستند که پیشرفت هر یک از آنها نیازمند پیشرفت دیگر حلقه‌های این زنجیره است و نمی‌توان در یک مورد پیشرفت کرد بدون آنکه موارد دیگر را در نظر گرفت.

....

(ادامه دارد)


Share

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر