دی ۲۳، ۱۳۸۹

مروری بر 12 سال کارهای آزمایشگاه PEAR تا سال 1997

Photo: GETTY IMAGES
http://www.infiniteunknown.net/2010/09/09/mind-reading-machine-converts-thoughts-into-speech/
یکی از مقالاتی که در آزمایشگاه PEAR نوشته شده است بررسی 12 سال کار آنها در زمینه رخدادهای تصادفی و تاثیر ذهن بر روی آنها می‌باشد. این مقاله شامل قسمت های زیر است:

قسمت اول: تاریخچه‌ای از پژوهش‌ها و ایده‌های موجود در این زمینه
قسمت دوم:  تشریح دستگاه RNG که طول کارهای این آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته است
قسمت سوم: نتایج اولیه
قسمت چهارم: روابط ثانویه
قسمت پنجم: نتایج ترکیب شده
قسمت ششم: نیازمندی‌های تکرارپذیری
قسمت هفتم: مدل نظری
قسمت هشتم: آزمایش‌های گسترش یافته
قسمت نهم: خلاصه مطالب
نکات مهم و قمست‌هایی از مقاله:
در ابتدای مقاله ذکر شده است که از سال 1959 تا سال 1987، 832 پژوهش تجربی توسط 68 محقق انجام شده است که نشان داده‌اند که تمرکز انسان بر روی طیف گسترده‌ای از رخدادهای تصادفی می‌تواند تاثیرگذار باشد.
در طول بیش از 12 سال (تا سال 1997)، 91 کاربر، که همه بالغ و بدون هیچ توانایی خاصی بوده‌اند، 2.497.200 آزمایش را انجام داده‌اند که در بیش از 522 سری 3 قسمتی تقسیم بندی شده‌اند. این سه قمست شامل تمرکز بالا، بی‌توجهی و بی‌کاربری می‌باشد.
بر بخش نتایح اولیه نشان می‌دهد که چگونه بر اساس معیارهای گوناگون در این آزمایش‌ها به بررسی انحرافات و تغییرات غیر عادی می‌پردازد.
در بخش نتایج ثانویه عوامل دیگری که ممکن است بر روی آزمایش‌ها تاثیرگذار باشد را مورد بررسی قرار می‌دهد. مطالعات بر روی داده‌های بدست آمده از روی این 91 کاربر نشان داده است که اختلافات قابل توجهی میان مردان و زنان وجود دارد. این داده‌ها نشان می‌دهد که 66% از مردان را می‌توان از روی امتیازاتی که بدست آوردن به تمرکز بالا و یا بی‌توجهی آنان پی‌برد در حالی که داده‌ها برای تنها 34% از زنان چنین چیزی را نشان می‌دهد. نتایج بررسی شده مرتبط با جنسیت افراد در مقاله (1) آمده است.
در بررسی‌های دیگری به تاثیر دستگاه آزمایشی بر نتایج پرداخته‌اند و گفته شده است که در دستگاه‌هایی که ساختار داخلی آنها به گونه‌ای است که داده‌های شبه تصادفی تولید می‌کنند چنین نتایجی دیده نمی‌شود و بایستی دستگاه آزمایش دستگاهی باشد که داده‌های تصادفی ایجاد کند.
تصور می‌گردید که با افزایش تجربه کاربر انحرافات و تغییرات گسترده‌تری مشاهده گردد با این وجود چنین چیزی مشاهده نگردید. آزمایش‌های نشان داده‌اند که پس از آزمایش اول انحرافات تا آزمایش سوم افت می‌کنند و سپس افزایش پیدا می‌کنند و تقریباً به مقدار اولیه خود باز می‌گردند و ثابت باقی می‌ماند.
وابستگی مکانی در این آزمایش‌ها مشاهده نگردید بدین معنا که فاصله در نتایج آزمایش‌ها تغییرات قابل اندازه‌گیری را ایجاد نکرده است و یا حداقل در این آزمایش‌ها نتوانسته‌اند تغییرات محسوسی را که نشان‌ دهنده تاثیر فاصله باشد شناسایی کنند.
در این مقاله گفته شده است که وابستگی زمانی نیز برای داده‌ها مشاهده نشده است.
همچنین در مورد نحوه تمرکز و تاثیرگذاری فرد روی دستگاه گفته شده است که تاثیراتی دیده شده است و بیشترین تاثیر زمانی دیده شده است که مستقیما با دستگاه همانند یک انسان سخن گفته شود.


آدرس اصل مقاله:
R. G. Jahn, B. J. Dunne, R. D. Nelson, Y. H. Dobyns, and G. J. Bradish  (1997); Correlations of Random Binary Sequences with Pre-Stated Operator Intention: A Review of a 12-Year Program; Journal of Scientific Exploration, Vol. 11, No. 3, pp. 345–367.

1.       Dunne, B. J. (1998). Gender differences in human/machine anomalies experiments. Journal of Scientific Exploration, Vol. 12, No. 1, pp. 3–55.


(قست چهارم)

قسمت دوم: معرفی مقاله
Share

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر