دی ۱۷، ۱۳۸۹

پژوهشی درباره کتاب های از بین رفته ایران باستان

بسیاری از افراد در نقد ایران باستان می‌گویند که در ایران باستان به نگارش و کتاب نویسی اهمیت داده نمی‌شده است و هیچ سندی در این باره وجود ندارد. پژوهش‌های جلال خالقی مطلق در کتاب "از شاه‌نامه تا خدای‌نامه" یکی از بهترین منابعی است که نشان می‌دهد اهمیت دانش‌اندوزی و کتاب‌نگاری در ایران باستان تا چه حد بوده است.
خانم سیما سلطانی در مقاله‌ای با عنوان "معرفی از شاهنامه تا خداینامه" چاپ شده در نشریه بخارا شماره 72-73 درباره این کتاب اینچنین می‌نویسد:
"نویسنده در این گفتار بسیار مهم تلاش مى‏کند تا نشان دهد که سنت خداینامه‏نویسى اشکانى نیز ریشه در آرشیوهاى هخامنشى دارد. وى براى اثبات این ادعا به گفته ابن ندیم، دینکرد، ارداویرافنامه و گزارش مؤلفان به زبان‏هاى عربى و فارسى در سده‏هاى نخستین اسلامى مى‏پردازد که از نوشتن اوستا بر لوح‏هاى زرین یا بر دوازده هزار پوست گاو و نگهدارى آنها و دیگر کتاب‏ها در موضوعات دانش‏هاى گوناگون یاد کرده‏اند و آورده‏اند که این کتاب‏ها در محلى به نام دزنبشت (در پهلوى به معناى کتابخانه) نگاهدارى مى‏شده است و همچنین در کتب مزبور از سوزاندن، بردن و ترجمه کردن آنها به سریانى و رومى پس از حمله اسکندر به فراوانى سخن گفته شده است.
نویسنده همچنین براى اثبات ادعاى خود از کتاب استر در عهد عتیق شاهد آورده است. در آن کتاب از ثبت قوانین و نوشتن نامه و فرمان به زبان‏هاى اقوام مختلف کشور و ترجمه و ارسال آنها به همه ایالات شاهنشاهى از هند تا مصر سخن رفته است. به گفته دکتر خالقى، در کتاب استر سه بار به سنت ثبت رویدادها اشاره شده است. براى نمونه در کتاب آمده است که پادشاه یک شب خواست که این کتاب را براى او بخوانند.
در کتاب عزرا نیز یهودیانى که به دستور کوروش به اورشلیم رفته بودند تا شهر را بسازند، در پاسخ به نامه اردشیر به متن فرمان کوروش در این مورد استناد مى‏کنند و از او مى‏خواهند تا به «کتاب رویدادهاى مهم» رجوع کند تا متن مزبور را بیابد و او نیز چنین مى‏کند و در دژ اکباتان طومار فرمان کوروش را مى‏یابند.
از این جمله اشارت بسیار مهم که نشان از آن دارند که در ایران دست‏کم از هخامنشیان به این سو شاهد سنت نگارش بوده‏ایم و اینکه در همه این دوره‏ها کتابخانه‏هاى غنى وجود داشته که انبوهى از کتب و نامه‏ها و ترجمه‏ها در آنها نگهدارى مى‏شده است.
دکتر خالقى روایتى از ابومعشر نخست از زبان ابن ندیم و سپس حمزه اصفهانى و همچنین بیرونى نقل مى‏کند. این روایت که در مورد ساخت کتابخانه در ایران باستان، مواد مورد استفاده و اهمیتى است که آنها به استحکام گنجینه کتاب‏ها مى‏دادند، نشان مى‏دهد که دست‏کم در زمان ساسانیان صنعت کتاب و کتابخانه وجود داشته است و شرح مسعودى در مورد کتاب بزرگ و مصورى که در سال ۳۰۳ هجرى در استخر فارس دیده است، باز تأکیدى است بر آنکه کتاب‏هاى گرانبها و نوشته شده به آب زر و سیم، چنان که او گفته در دربار ساسانیان وجود داشته است. نویسنده تعداد این کتاب‏ها را در دژنبشت‏هاى عصر ساسانى کم نمى‏داند و با نقل از طبرى و مسعودى، شهرت و محبوبیت ادبیات ترجمه شده از پهلوى به عربى را مدیون ادبیات نوشتارى غنى ایرانى برمى‏شمرد. در پایان این بخش دکتر خالقى با استفاده از منابع کهن نخست ۱۲۰ عنوان کتاب از آثار به جاى نمانده پهلوى نام مى‏برد. این تعداد کتبى هستند که در منابع آمده است که از آنها ترجمه‏اى به عربى صورت گرفته است. در کنار آنها نام انبوهى از کتب در الفهرست آمده است که چون تنها نامى عربى از آنها به جا مانده، نویسنده آنها را در زمره کتب پهلوى نیاورده است اما وى بر این باور است که از موضوع ایرانى آنها و یا نام مترجم مى‏توان دریافت که آن کتب نیز در اصل به زبان پهلوى بوده‏اند. برخى از آنها نیز کتاب‏هایى بوده‏اند که از زبانى دیگر به زبان پهلوى ترجمه شده بودند. چنانکه نویسنده از ابن ندیم نقل کرده است که: «ایرانیان در گذشته کتاب‏هایى را در فلسفه و منطق به پهلوى درآورده بودند.»
دکتر خالقى در تأیید این دیدگاه که ایرانیان بى‏شک از ادبیاتى نوشتارى برخوردار بوده‏اند از ابن ندیم نقل مى‏کند که آنان هفت خط داشته‏اند که از هر خط جداگانه براى نوشتن اوستا؛ عهدنامه و منشور و نقش نگین و سکه و جامه و فرش؛ کتاب‏هاى پزشکى و فلسفه؛ نامه‏نویسى شاهان و نوشته‏هاى همگانى استفاده مى‏کرده‏اند. از همه جالب‏تر خط هفتم بوده که داراى ۳۶۵ حرف بوده است و با آن خطوط چهره، فال، شرشر آب، طنین گوش، چشمک زدن و اشاره و کنایه و رمز را مى‏نوشته‏اند. این موضوع نشان مى‏دهد که برخى ایران‏شناسان که ایرانیان را فاقد خط و کتاب معرفى مى‏کنند و معتقدند که آنها روایاتشان را سینه به سینه نقل مى‏کرده‏اند، تا چه اندازه بر راه خطا مى‏روند."

پی‌نوشت: دانلود کتاب "از شاه‌نامه تا خدای‌نامه"

Share

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر